A kovetkezo szabadsag jovo heten lesz, amikor is a Feltamadas Napja lesz csutortokon. Na ezt nem unnepeljuk Magyarorszagon. En a penteket is kivettem, igy lesz egy hosszu hetvegem, amikor is Budapestre latogatok!
Majus 17-20, Budapest
Remelem jo ido lesz, mar ram ferne egy kis napsutes.
Mivel masrol tenyleg nem tudok beszamolni, ezert kitalaltam, hogy kicsit okitom a nepet. Mai temank az "offshore" szo jelentese. Magyarorszagon sajnos csak egy jelentese van, es az is szitokszo. Tolunk nyugatra azonban a szo eredeti jelentese is el, vagyis a "nem szarazfoldi" avagy "tengeri". Azert nehezkes leforditani, mert a "tengeri" jelzot "maritime" -nak szoktak forditani, es a ketto nem ugyanaz.
Hogy egy peldaval eljek, en az Oil and Gas Industry-ban dolgozom (Koolaj es foldgaz iparag) mint Offshore Structural Engineer (Nem-szarazfoldi szerkezetepito mernok). Az offshore jelzot azert hasznaljuk, hogy megkulonboztessuk magunkat a hagyomanyos "onshore" epitomernokoktol, ami kicsit kepmutatasnak tunhet, de igazabol nem az. Egyreszt mas a munkank, mas tipusu feladataink vannak, masreszt masfele szakmai tudas is szukseges a ket munkakorhoz.
Januarban a Jacobsnal egy onshore projekten dolgoztam, ahol egy gyarat terveztunk Svedorszagba, ahol termeszetes foldgaz helyettesito koszengazt gyartanak majd. Itt a feladat az volt, hogy tervezzuk meg az epuletet, adjuk meg a gerendak, oszlopok mereteit, es kesz. A kapcsolatokat egy alvallalkozo ceggel szamittatjak ki, mert az idoigenyes feladat. A tervezes a STAAD Pro nevu szoftverrel tortent. Az energiaszektort szokas ketfele osztani, az upstream es az downstream agazatra, ami durvan annyit tesz, hogy kitermeles es finomitas. Jellemzoen a finomitas szarazfoldi tevekenyseg (nem mindig). Ez a projekt tipikus downstream feladat volt.
Az AJS -nel a kitermelesen (upstream) dolgozunk, jellemzoen tengeri (offshore) platformokon. A tervezesi feladatok sokkal osszetettebbek, ami eleve abbol ered, hogy meglevo platformokkal kell dolgozni, amik jellemzoen oregek, korrodaltak, tulterheltek. Egy tipikus projekt eseten meg kell tervezni az uj szerkezetet, oszlopostul, gerendastul, kapcsolatostul, majd a megepithetoseget is meg kell tervezni, vegul a meglevo szerkezetet is ellenorizni kell. A legujabb feladatomban egy 22 eves platform aljan levo 20 tonnas szelepeket kell kicserelnunk ujakra. A gond csak az, hogy ehhez lyukat kell vagni a teljes platformba, az osszes emeleten keresztul, mert csak ott lehet kidaruzni az eloregedett elemeket. Ehhez eleg komolyan at kell vizsgalni a megvaltozo erojatekot, egy korrodalodo, tulterhelt szerkezetet szetvagni nem a legnagyobb eletbiztositas.
Visszaterve az offshore jelzohoz, talan mar ertheto, mit is takar esetemben. Amikor elkezdtem dolgozni, valaszthattam, hogy melyik reszlegen szeretnek lenni, es en az offshore-t valasztottam, abbol a meggondolasbol, hogy itt meg sok ujat tanulhatok, nameg a kave sokkal jobb ebben az irodaban*. Azt mondjak a kollegaim, hogy offshore szakembereket joval nehezebb talalni, mint onshore-t, es ez kesobb meg is fog latszani a fizetesemben is. Eleve az energiaiparban 25-30% al magasabbak a fizetesek, mint a hagyomanyos epitoiparban. Azt hiszem jo lora tettem.
* Van egy teoriam, amit kave teorianak hivok. Eddigi tapasztalataim szerint a kave minosege egyenes aranyban van a ceg minosegevel. Az allasinterjuk/latogatasok soran mindig megkinaljak az embert kaveval, es en mindig kerek. A pohar (muanyag, papir, porcelan), a kavegep (instant, por, bab) es az iz mindent elarul a leendo ceges juttatasokrol, alkalmazottakra valo figyelesrol, stb.
ez érdekes volt.
VálaszTörlésa kávé teoria se rossz, örülök, ha Big Oilnál van frissen őrölt kávé, előző munkahelyemen is volt, Hollandiában viszont még olyan potenciális munkahelyen nem jártam, ahol ne ugyanaz a piros szemét Douwe Egberts gép lett volna, mint az egyetemen.